35-lecie Ośrodka Pomocy Społecznej w Bornem Sulinowie
Ośrodek Pomocy Społecznej w Bornem Sulinowie został utworzony 29 marca 1990 r. na mocy uchwały Nr XIII/50/90 Gminnej Rady Narodowej w Silnowie w sprawie utworzenia jednostki budżetowej – Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Silnowie. Po przeniesieniu siedziby gminy do nowo utworzonego miasta Borne Sulinowo i przekształceniu Gminy Silnowo w Gminę Borne Sulinowo, Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej przemianowany został na Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej.
Rok 1990 był dla systemu pomocy społecznej przełomowy, bowiem w tym czasie system opieki społecznej z resortu zdrowia przeszedł do resortu pracy, co było wynikiem zmian społeczno-gospodarczych po upadku PRL-u. W ramach nowej ustawy o samorządzie terytorialnym powoływano instytucje odpowiedzialne za wsparcie osób w trudnej sytuacji.
W Gminie Silnowo utworzony GOPS przejął wszystkie zadania związane z pomocą społeczną, określone w obowiązującej wówczas ustawie z dnia 16 sierpnia 1923 r. o opiece społecznej. Nową ustawę o pomocy społecznej Sejm uchwalił w dniu 29 listopada 1990 r., w której określone zostały zadania wykonywane przez poszczególne gminy na swoim terenie (zadania własne) oraz zadania finansowane z budżetu państwa (zadania zlecone gminie).
Od 1 marca 1997 roku siedziba Ośrodka mieści się w Bornem Sulinowie przy ul. Lipowej 6.
Kadrę Ośrodka Pomocy Społecznej stanowią wykwalifikowani i doświadczeni specjaliści, którzy każdego dnia mierzą się z problemami osób potrzebujących – osób z niepełnosprawnościami, samotnych, doznających przemocy, uzależnionych, niezaradnych, w podeszłym wieku, w kryzysie bezdomności, nieporadnych w sprawach opiekuńczo-wychowawczych i innych małych czy większych kryzysach. Dyskretnie wspieramy, pomagamy i uważnie słuchamy, szukając najwłaściwszych rozwiązań, motywujemy do działania i zmiany, wskazujemy możliwości. Podejmujemy trudne decyzje, ale zawsze przyświeca nam jeden cel – dobro drugiego człowieka. Cieszymy się z każdego, choćby najdrobniejszego sukcesu naszych klientów. Współpraca ze służbami i instytucjami m.in.: Policją, placówkami oświaty, służbą zdrowia, kuratorami sądowymi, instytucjami pomocowymi przyczynia się do skutecznego „pomagania”.
Nasz Ośrodek to nie tylko „pomoc społeczna”. Od 2004 roku zajmujemy się realizacją świadczeń rodzinnych – zasiłków rodzinnych i świadczeń opiekuńczych (świadczenie pielęgnacyjne, zasiłek pielęgnacyjny). Od 2008 roku zajmujemy się świadczeniami z funduszu alimentacyjnego (wcześniej w okresie od 2005 roku do 2008 roku była to zaliczka alimentacyjna) oraz prowadzimy działania wobec dłużników alimentacyjnych.
W latach 2016-2022 realizowaliśmy wypłaty świadczeń wychowawczych, tzw. 500+ oraz świadczeń „Dobry start”.
Od 2015 roku rodziny z problemami opiekuńczo – wychowawczymi mogą liczyć na pomoc i wsparcie zatrudnionego w Ośrodku asystenta rodziny.
Zajmujemy się również przyznawaniem i wypłatą dodatków mieszkaniowych, dodatków energetycznych, stypendiów i zasiłków szkolnych. Wydajemy zaświadczenia dla osób ubiegających się w wsparcie finansowe z programu „Czyste Powietrze”.
W ostatnich latach Ośrodek realizował szereg zadań zleconych w ramach rządowej tarczy energetycznej, jak m.in. wypłaty dodatków węglowych, dodatków dla gospodarstw domowych wykorzystujących inne źródła ciepła niż węgiel, refundacji podatku VAT dla odbiorców paliw gazowych, dodatków elektrycznych, dodatków osłonowych, a ostatnio – bonów energetycznych.
W okresie swojej działalności Ośrodek brał udział w różnych przedsięwzięciach lokalnych, programach rządowych oraz projektach współfinansowanych z funduszy europejskich. Od kilku już lat realizujemy m.in.: Program „Posiłek w szkole i w domu”, Program „Opieka Wytchnieniowa”, Program „Asystent Osobisty Osoby z Niepełnosprawnością”, Program „Korpus Wsparcia Seniorów”, Program „Opieka 75+”, Program „Senior+”, Program „Asystent rodziny” i inne.
Mieszkańcy Gminy mają możliwość skorzystania w Ośrodku z pomocy żywnościowej w ramach programu Fundusze Europejskie na Pomoc Żywnościową.
W ramach zadań gminy z zakresu przeciwdziałania przemocy domowej (wcześniej: przemocy w rodzinie), od 2012 roku Ośrodek prowadzi obsługę administracyjno-techniczną Zespołu Interdyscyplinarnego, którego siedziba mieści się w naszym Ośrodku. W Ośrodku działa również Punkt Konsultacyjny d.s. Przemocy Domowej.
W okresie swojej działalności udzielaliśmy pomocy mieszkańcom ze środowisk popegeerowskich, czy też pomocy w związku z klęską żywiołową, stanem epidemii oraz konfliktem zbrojnym na terytorium Ukrainy.
Ośrodek prowadzi dwie placówki znajdujące się w Bornem Sulinowie, tj.: od roku 2018 Klub Senior+ mieszczący przy ul. Targowej 6 i od roku 2022 Placówkę Wsparcia Dziennego przy ul. Szpitalnej 1.
Wspomnieć wypada, że do końca 2014 roku w strukturach Ośrodka funkcjonował Środowiskowy Dom Samopomocy, który obecnie jest samodzielną jednostką organizacyjną.
Wszystkie te przedsięwzięcia i działania nie byłyby możliwe do zrealizowania bez Zespołu – grupy pracowników gotowych do pomocy. Kadra Ośrodka liczy obecnie 28 pracowników „etatowych” pracujących w następujących obszarach: pomocy środowiskowej, pomocy usługowej, świadczeń rodzinnych, administracyjno-kadrowym, finansowo-księgowym i innych, niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania Ośrodka. Do świadczenia usług w ramach programów: „Asystent Osobisty Osoby z Niepełnosprawnością”, „Opieka Wytchnieniowa” i „Korpus Wsparcia Seniorów” zatrudniane są osoby w ramach umów cywilnoprawnych – obecnie jest to 12 osób.
W latach 1990-2016 kierownikiem Ośrodka była Krystyna Skwark, w latach 2016-2017 Eleonora Winiarska. Obecnie – od września 2017 roku Dyrektorem Ośrodka jest Mariola Siniarska.
Minione 35 lat to czas pełen wyzwań, ciężkiej pracy i oddania w niesieniu pomocy tym, którzy jej najbardziej potrzebują.
Za te wszystkie lata pracy Ośrodka dziękuję wszystkim Pracownikom – zarówno tym obecnym, jak i tym, którzy przeszli już na zasłużoną emeryturę oraz tym wszystkim, którzy w trakcie tych 35 lat istnienia Ośrodka wnieśli swój wkład w jego pracę. Wielu z naszych byłych pracowników nadal pracuje w jednostkach pomocy społecznej.
Dziękuję również wszystkim tym, z którymi w okresie naszej działalności mięliśmy przyjemność współpracować.
Mariola Siniarska
Dyrektor Ośrodka Pomocy Społecznej